Pociągi osiągną prędkość 1000 km/h? Pierwsze pomyślne testy

Zaskakujące wieści! Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, najnowszy model ultraszybkiego chińskiego pociągu hyperloop stanie się najszybszą na świecie naziemną technologią transportową!

Autor: Fomen
Przeczytasz w 3 min

Świat obiegła właśnie informacja, że w Chinach zakończyły się pierwsze testy nowego superszybkiego pociągu. Niezbędne technologiczne analizy składały się z 3 testów przeprowadzanych na nadprzewodzącej linii testowej w Datong w prowincji Shanxi. Nadchodząca generacja pociągów ma przewozić ludzi oraz ładunki z zawrotną prędkością 1000 km/h! Mówi się, że prędkość w przyszłości może być jeszcze większa, jeśli uda się wykorzystać specjalną rurę, a której będą panować warunki zbliżone do próżni.

Do testów przygotowano specjalny obiekt wybudowany przez China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC). Eksperci nie ukrywają, że rura do prób ma zaledwie 2 km długości, ale dodają, że mają w planach przedłużenie jej do 60 km, a ma to nastąpić w ciągu kilku najbliższych lat.

Na obecną chwilę Chiny posiadają największą na świecie sieć kolei dużych prędkości, a łączna długość tych linii wynosi około 42 000 km! Chiński rząd planuje zwiększyć maksymalną prędkość wszystkich pociągów do 400 km/h w ciągu najbliższych 2 lat.

W październiku 2022 roku badacze z North University of China zakończyli z powodzeniem testy systemu kolejowego podobnego do hyperloop, który prowadził maszyny w środowisku niskiej próżni wewnątrz rury.

O linii testowej w Datong już wcześniej było głośno kiedy jako pierwsza na świecie osiągnęła pełny zintegrowany proces systemu hyperloop, gdy pociąg poruszał się z prędkością 130 km/h. Po tym sukcesie chińscy inżynierowie zaczęli budowę wspomnianego wcześniej pełnowymiarowego toru testowego o długości aż 60 km. Ma on umożliwić testy pociągów poruszających się z prędkością 1000 km/h.

Pociąg, o którym mowa, należy do kolei magnetycznych. Maszyny tego rodzaju unoszą się około 10 cm nad torem, pojazd nie styka się z torami. Wykorzystuje on zestawy elektromagnesów, które służą do odpychania i/lub przyciągania pojazdu względem torów. Technologia Maglev (magnetic levitation – lewitacja magnetyczna) polega na unoszeniu elektrodynamicznemu (EDS) i związana jest z unoszeniem przez odpychanie lub opiera się o magnesy trwałe.

Zobacz także:  Chiny stworzą robota-satelitę do zebrania próbek asteroidy

Hyperloop byłby zatem nowym środkiem transportu, w którym kapsuła (lub pociąg) poruszałaby się w specjalnej rurze z obniżonym ciśnieniem (do 1 proc. ciśnienia atmosferycznego). Dzięki temu zmniejszony byłby opór powietrza, a to z kolei pozwoli na osiągnięcie prędkości dźwięku.

Słowa kluczowe:
Udostępnij artykuł:
Autor: Fomen
Blog fomen to ogrom recenzji produktów (w tym cyfrowych) i usług, a także poradniki, felietony, opiniotwórcze teksty, ciekawostki, wyjaśnienia zagadnień ze świata nauki i okazjonalne doradztwo w zakupach. Jesteś dumni, że udało nam się zbudować w sieci miejsce skupiające dużą społeczność pasjonatów nowych technologii i innowacji, rozrywki, motoryzacji, sportu, muzyki, filmów i seriali.
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *