Świat obiegła właśnie informacja, że w Chinach zakończyły się pierwsze testy nowego superszybkiego pociągu. Niezbędne technologiczne analizy składały się z 3 testów przeprowadzanych na nadprzewodzącej linii testowej w Datong w prowincji Shanxi. Nadchodząca generacja pociągów ma przewozić ludzi oraz ładunki z zawrotną prędkością 1000 km/h! Mówi się, że prędkość w przyszłości może być jeszcze większa, jeśli uda się wykorzystać specjalną rurę, a której będą panować warunki zbliżone do próżni.
Do testów przygotowano specjalny obiekt wybudowany przez China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC). Eksperci nie ukrywają, że rura do prób ma zaledwie 2 km długości, ale dodają, że mają w planach przedłużenie jej do 60 km, a ma to nastąpić w ciągu kilku najbliższych lat.
Na obecną chwilę Chiny posiadają największą na świecie sieć kolei dużych prędkości, a łączna długość tych linii wynosi około 42 000 km! Chiński rząd planuje zwiększyć maksymalną prędkość wszystkich pociągów do 400 km/h w ciągu najbliższych 2 lat.
W październiku 2022 roku badacze z North University of China zakończyli z powodzeniem testy systemu kolejowego podobnego do hyperloop, który prowadził maszyny w środowisku niskiej próżni wewnątrz rury.
O linii testowej w Datong już wcześniej było głośno kiedy jako pierwsza na świecie osiągnęła pełny zintegrowany proces systemu hyperloop, gdy pociąg poruszał się z prędkością 130 km/h. Po tym sukcesie chińscy inżynierowie zaczęli budowę wspomnianego wcześniej pełnowymiarowego toru testowego o długości aż 60 km. Ma on umożliwić testy pociągów poruszających się z prędkością 1000 km/h.
Pociąg, o którym mowa, należy do kolei magnetycznych. Maszyny tego rodzaju unoszą się około 10 cm nad torem, pojazd nie styka się z torami. Wykorzystuje on zestawy elektromagnesów, które służą do odpychania i/lub przyciągania pojazdu względem torów. Technologia Maglev (magnetic levitation – lewitacja magnetyczna) polega na unoszeniu elektrodynamicznemu (EDS) i związana jest z unoszeniem przez odpychanie lub opiera się o magnesy trwałe.
Hyperloop byłby zatem nowym środkiem transportu, w którym kapsuła (lub pociąg) poruszałaby się w specjalnej rurze z obniżonym ciśnieniem (do 1 proc. ciśnienia atmosferycznego). Dzięki temu zmniejszony byłby opór powietrza, a to z kolei pozwoli na osiągnięcie prędkości dźwięku.