Udany test największego na świecie samolotu wodorowo-elektrycznego

Jak wiadomo, lotnictwo jest od dawna uznawane za jedną z najbardziej nieekologicznych branż, która w dużej mierze przyczynia się do zanieczyszczenia środowiska. Na szczęście na horyzoncie widać już zmiany, bo naprzeciw temu problemowi właśnie wychodzi brytyjsko-amerykańska firma ZeroAvia, która specjalizuje się w produkcji samolotów wodorowo-elektrycznych.

Autor: Fomen
Przeczytasz w 3 min

Pomysł przekształcenia niemieckich dwusilnikowych turbośmigłowych samolotów pasażersko-transportowych krótkiego startu i lądowania z lat 80. w nowoczesne jednostki wykorzystujące wodorowe silniki elektryczne po raz pierwszy pojawił się w połowie 2021 roku. I choć wiele osób wątpiło w powodzenie tego projektu, firma ZeroAvia udowodniła, że zna się na swojej robocie. Okazuje się, że Dornier 228 ma za sobą udany dziewiczy lot, podczas którego pozostawał w powietrzu przez 10 minut.

Warto dodać, że sam lot nie jest może wybitnym osiągnięciem, gdyż ZeroAvia ma już za sobą ponad 30 pomyślnych lotów testowych innej maszyny z takim napędem, a mianowicie niedużego 6-miejscowego samolotu Piper klasy M. Jednak tym razem mamy do czynienia z jednostką, która może zabrać na pokład aż 19 osób i jest największym na świecie samolotem wodorowo-elektrycznym, więc jej lot próbny z pewnością wzbudzi większe zainteresowanie.

Projekt HyFlyer II jest częścią brytyjskiego rządowego programu, którego celem jest stworzenie niewielkich samolotów pasażerskich przyjaznych dla środowiska, a ZeroAvia doczekała się inwestycji ze strony Amazona w ramach Climate Pledge Fund.

Istotne jest również to, że firma ZeroAvia postawiła w tym wypadku na ostrożną implementację technologii wodorowo-elektrycznej, gdyż lewe skrzydło wyposażone zostało w silnik elektryczny o mocy 600 kW, a na prawym pozostawiono standardowy silnik spalinowy Honeywell TPE-331. W przypadku omawianej maszyny testowej zbiorniki wodoru, stosy ogniw paliwowych oraz buforowe akumulatory litowo-jonowe znajdują się w kabinie, a tam można je łatwo monitorować. Docelowo mają zostać umieszczone na zewnątrz, aby zrobić miejsce dla pasażerów.

Wiele wskazuje na to, że jeszcze w tym roku w pełni komercyjna konfiguracja tego układu napędowego o mocy 600 kW, który zapewni zasięg około 556 km, będzie gotowa do certyfikacji, a do 2025 roku firma uzyska wszystkie zgody niezbędne do lotów z 9-19 pasażerami na pokładzie. Ponadto ZeroAvia pracuje nad programem układu napędowego o mocy 2,5 MW, który już w 2026 roku pozwoli na zwiększenie liczby pasażerów do 90 i zasięgu do 1852 km! Co ciekawe, w planach mają prace nad jeszcze potężniejszymi jednostkami.

Zobacz także:  "Piórkowy" projekt terminala chińskiego lotniska. Obsłuży 22 mln pasażerów rocznie?

ZeroAvia raczej nie będzie miała problemów z brakiem klientów, ponieważ ofertą firmy już teraz zainteresowane są firmy i instytucje z całego świata, a jedną z nich jest Alaska Air stawiające na ekologiczne podróżowanie pomiędzy Alaską i małymi wyspami na Karaibach.

Słowa kluczowe:
Udostępnij artykuł:
Autor: Fomen
Blog fomen to ogrom recenzji produktów (w tym cyfrowych) i usług, a także poradniki, felietony, opiniotwórcze teksty, ciekawostki, wyjaśnienia zagadnień ze świata nauki i okazjonalne doradztwo w zakupach. Jesteś dumni, że udało nam się zbudować w sieci miejsce skupiające dużą społeczność pasjonatów nowych technologii i innowacji, rozrywki, motoryzacji, sportu, muzyki, filmów i seriali.
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *